Leesvaardigheid-nederlands

Tekstvormen: reclametekst

Je hebt waarschijnlijk al kennisgemaakt  met de kenmerken van verschillende tekstvormen: schoolboektekst, nieuwsbericht, artikel en betoog. We voegen er nu een aan toe: de reclametekst.

Er zijn twee soorten reclame: commerciële reclame en ideële reclame. Een commerciële reclame probeert een product te verkopen, bijvoorbeeld een auto, een mobiele telefoon of een vakantie reis. Een ideële reclame vraagt aandacht voor goede doelen, bijvoorbeeld voor het Wereld Natuur Fonds en het Aids Fonds of hulp aan projecten in de derde wereld.

Reclame teksten kunnen informatie geven en proberen de lezer te overtuigen, maar het uiteindelijke  doel is de lezer aansporen iets te gaan doen: iets te kopen of een instelling te steunen.

Reclamemakers proberen hun teksten zoveel mogelijk op te laten vallen  en zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Dat doen ze door reclame een mooi uiterlijk te geven, door een verrassende tekst  of foto te gebruiken, door iets bijzonders of schokkends te vertellen of te laten zien. In reclames speelt humor vaak een belangrijke rol. Een reclametekst richt zich vaak tot een speciale doelgroep, bijvoorbeeld autobezitters, computergebruikers, vakantiegangers of muziekliefhebbers.

 

Soms wordt er reclame gemaakt zonder dat je dat direct door hebt. het gebeurt dan op een beetje stiekeme manier. We noemen dat sluikreclame. Je ziet dat weleens in soaps en in informatieve programma's, zoals kook-, woon- en klusprogramma's. Een bepaald artikel komt dan een paar keer in beeld. Ook in tijdschriftteksten is het soms niet direct duidelijk dat het om een reclametekst gaat. Zo'n tekst is dan vermomd als eenn informatieve tekst of een artikel. Hij heeft die tekstvorm, maar het is toch een reclame tekst waarvan het doel is de lezer aan te sporen het product te gaan kopen. Zo'n soort tekst heet een advertorial.